Monday 19 February 2018

ARKEOLOGI

DEFINISI ARKEOLOGI

Arkeologi berasal dari perkataan Greek ‘arkhaiologia ‘ yang memberi maksud kajian terhadap barang lama.

Kevin Greene mendefinisikan Arkeologi adalah idea berkenaan dengan masyarakat awal pada masa lampau, pengenalan atau pengiktirafan, tafsiran mengenai alatan yang di gunakan oleh masyarakat pada masa lampau, melakukan pemerhatian, merekod daripada tapak masa lampau, dan akhirnya penyelidikan yang dilakukan dengan cara penggalian untuk mengetahui tamadun awal masyarakat masa lalu.

Nik Hassan Shuhaimi berpendapat pengertian arkeologi pada mulanya ialah satu bentuk kajian ke atas bahan purba melalui kaedah deskriptif yang sistematik pada sekitar awal abad ke 18 kemudiannya berkembang kepada maksud sejarah purba pada abad ke 19 dan kini sebagai satu disiplin yang bertujuan untuk membentuk semula sejarah kebudayaan, sejarah cara hidup dan proses kebudayaan masyarakat pra sejarah, proto sejarah dan sejarah dengan mengkaji artifak dan non artifak serta melihatnya dalam konteks alam sekitar.

SEJARAH ARKEOLOGI

Arkeologis pertama muncul dalam sejarah ialah Nabonidus, raja Babylon terakhir dan bapa kepada Belshazzar. Beliau sangat meminati sejarah tamadun Babylon dan telah menjalankan penggalian ke atas bangunan purba, menyimpan dan membina sebuah muzium yang mempamerkan penemuan ini.

Pada abad ke-15, pengumpulan harta benda secara besar-besaran telah bermula di Itali dan mula berkembang terutama di Rom di bawah panduan paderi seperti Sixtus IV dan penggantinya. Pada masa ini juga, telah menjadi kebiasaan bagi seseorang yang kaya, para menteri dan golongan gereja untuk menghias kediaman mereka dengan patung purba. Mereka dikenali sebagai Dilettanti (padanan bahasa Itali bagi kegembiraan) untuk menggambarkan kegembiraan mereka dalam seni halus ini.

Di Mesir, pengumpulan barang-barang purba telah bermula pada abad ke-15 oleh ahli kemanusiaan Itali yang berminat dengan kitab keagamaan yang terdapat dalam obelisk seperti yang dilaporkan oleh orang-orang Rom. Kesan daripada aktiviti ini ialah pencerobohan di tapak-tapak dan liang-liang kubur. Minat terhadap bahasa purba Mesir ini berkembang dengan meluas dengan penemuan Batu Rosetta pada tahun 1799.

Menjelang  akhir abad ke-19, arkeologis telah menyedari peranan yang dimainkan oleh teks-teks dalam menjelaskan sejarah sesuatu kawasan. Maka, mereka mula menggali untuk mendapatkan kembali penulisan-penulisan purba. Sesetengah tulisan dan ukiran itu terdapat di atas tanah liat dan batu tetapi ada juga ditemui pada gulungan papyrus yang mengandungi teks Mesir dan juga penulisan sastera Greek dan Romawi.

Sementara sejarah tamadun purba menjadi tumpuan ilmuan di Timur Dekat, di Eropah pula minat terhadap manusia yang telah berabad tinggal di gua sejak Zaman Pleistosen telah berkembang lebih kurang satu abad yang lalu. Menjelang akhir abad ke-19, banyak tapak kediaman yang berusia ribuan tahun telah digali secara terancang.

Secara umumnya, sejarah arkeologi dapat ditelusuri sejak tamadun tertua manusia lagi. Disiplin arkeologi diharapkan akan terus relevan seiring dengan peredaran zaman.

TAPAK ARKEOLOGI MALAYSIA

1. Kota Tampan, Lenggong, Perak

Kajian arkeologi pada tahun 1987-1989 telah membuktikan bahawa tapak ini dijadikan sebagai bengkel pembuatan alat batu Paleolitik dan diberi pentarikhan antara 70000-75000 tahun dahulu.

2. Kuala Selinsing, Perak

Tapak ini merupakan tapak perdagangan awal di pesisiran pantai yang penting di Semenanjung Malaysia. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa penduduknya tinggal di dalam rumah yang dibina menggunakan tiang batang kayu. Penyelidikan arkeologi pada tahun 1930-an hingga 2008, menemui pelbagai artifak perdagangan termasuk seramik Yueh, serpihan kaca dan manik dipercayai diperdagangkan dari China, India, Iran dan negara-negara lain. Siput cowrie juga ditemui dalam kuantiti yang banyak dan dipercayai digunakan untuk hiasan badan dan mata wang.

3. Lembah Bujang, Kedah

Lembah Bujang merupakan sebuah petempatan kerajaan Melayu di Selatan Kedah dan Pulau Pinang yang menjadi pusat perdagangan entrepot yang terkenal pada kurun ke-4 hingga ke-14 masihi.
Lebih 60 tapak candi dan struktur bangunan telah ditemui di Lembah Bujang. Bahan binaan adalah terdiri daripada batu granit yang dipahat, batu laterit, bata tanah dan batu kerakal sungai.
Artifak perdagangan yang dijumpai di sini terdiri daripada manik-manik yang didagangkan dari Timur Tengah, India, Asia Tenggara dan berkemungkinan dihasilkan oleh masyarakat tempatan. Di samping itu, artifak kaca dari Timur Tengah, cermin dan seramik Cina, duit syiling kerajaan Abbasiyah dan pelbagai lagi turut didagangkan.  

4. Gua Cha, Kelantan

Tapak ini telah merekodkan sehingga 45 tinggalan rangka manusia. Menurut kajian, terdapat lebih 30 kesan peninggalan kerangka manusia zaman Hoabinhian dan Neolitik di gua tersebut selain penemuan tembikar purba pelbagai bentuk dan hiasan. Tinggalan makanan yang dijumpai juga menjadi bukti bahawa masyarakat zaman itu bukan sahaja memburu binatang kecil tetapi binatang besar seperti seladang dan babi hutan. Kajian juga menunjukkan gua itu pernah didiami masyarakat Hoabinhian sejak 10000 tahun lalu dan Neolitik kira-kira 4000 tahun selepas itu.

JENIS-JENIS MANUSIA PRASEJARAH

1. Homo Erectus (hidup sekitar 1.89 juta dan 143,000 tahun yang lalu)

Fosil Homo Erectus terawal (kadang-kadang dipanggil Homo ergaster) adalah manusia purba yang paling tua diketahui mempunyai bahagian tubuh seperti manusia moden dengan kaki yang panjang dan tangan yang pendek berbanding dengan saiz batang tubuh. Ciri-ciri ini dianggap sebagai penyesuaian kepada kehidupan di atas tanah, serta berupaya untuk berjalan dan memungkinkan perjalanan jarak jauh. Berbanding dengan manusia fosil yang terdahulu, perkembangan otak adalah lebih luas berbanding dengan saiz muka. Individu fosil yang paling lengkap dari spesies ini dikenali sebagai 'Turkana Boy' - sebuah rangka yang dipelihara dengan baik (walaupun dikurangkan hampir semua tulang tangan dan kaki), bertarikh sekitar 1.6 juta tahun. Kajian mikroskopik gigi menunjukkan bahawa dia membesar pada kadar pertumbuhan yang serupa dengan beruk. Terdapat bukti fosil bahawa spesies ini merawat individu tua dan lemah. Penampilan Homo erectus dalam rekod fosil sering dikaitkan dengan handaxes terawal, inovasi besar dan pertama dalam teknologi alat batu.

2. Homo Floresiensis (hidup sekitar 100,000 – 50,000 tahun yang lalu)

Kekal sebagai salah satu spesies manusia awal yang paling baru ditemui, Homo floresiensis (digelar 'Hobbit'), setakat ini hanya dijumpai di Pulau Flores, Indonesia. Fosil-fosil H. floresiensis berkisar antara 100,000 hingga 60,000 tahun yang lalu, dan alat-alat batu yang dibuat oleh spesies ini berkisar antara 190,000 hingga 50,000 tahun. Individu H. floresiensis berdiri kira-kira 3 kaki 6 inci tinggi, mempunyai otak kecil, gigi besar, tiada dagu, dahi surut, dan kaki yang agak besar dan pendek. Walaupun saiz badan dan otaknya yang kecil, H. floresiensis membuat dan menggunakan alat batu, memburu gajah kecil dan tikus besar, mengatasi pemangsa seperti komodo, dan mungkin menggunakan api.

3. Homo Habilis (hidup sekitar 2.4 juta hingga 1.4 juta tahun yang lalu)

Spesies ini, salah satu ahli genus Homo yang paling awal, mempunyai otak yang lebih besar serta wajah dan gigi yang lebih kecil daripada Australopithecus atau spesies hominin yang lebih tua. Tetapi masih mengekalkan beberapa ciri seperti beruk, termasuk tangan panjang dan bermuka moderat-prognathic.
Namanya bermaksud 'lelaki yang berguna', diberikan pada tahun 1964 kerana spesies ini dianggap pengguna alat batu pertama. Pada masa ini, alat batu tertua bertarikh sedikit lebih daripada bukti lama genus Homo.

4. Homo heidelbergensis (hidup sekitar 700,000 hingga 200,000 tahun yang lalu)

Spesies manusia awal ini mempunyai browridge yang sangat besar, dan berwajah lebih rata daripada spesies manusia awal yang lebih tua. Ia adalah spesies manusia awal yang pertama hidup di dalam iklim yang lebih sejuk; berbadan pendek dan lebar untuk penyesuaian dalam memelihara haba. Ia merupakan spesies manusia awal pertama untuk memburu binatang besar secara rutin dan menggunakan tombak kayu. Mereka juga adalah spesies pertama mewujudkan tempat tinggal yang mudah daripada kayu dan batu.

5. Homo neanderthalensis (hidup sekitar 400,000 - 40,000 tahun yang lalu)

Neanderthal adalah spesies terdekat kita yang sudah pupus. Sesetengah ciri yang memerihalkan tengkorak mereka termasuk bahagian tengah muka yang besar, tulang pipi bersudut, serta hidung yang besar untuk melembapkan dan memanaskan udara sejuk dan kering. Tubuh mereka adalah lebih pendek berkemungkinan untuk beradaptasi dalam persekitaran yang sejuk.

6. Homo sapiens (hidup sekitar 200,000 tahun yang lalu)

Semasa perubahan iklim 200,000 tahun yang lalu, Homo sapiens berkembang di Afrika. Seperti manusia awal yang hidup pada masa ini, mereka berkumpul dan memburu makanan, dan mengembangkan tingkah laku yang membantu mereka menanggapi cabaran hidup dalam persekitaran yang tidak stabil.
Secara anatomi, manusia moden pada umumnya boleh dicirikan melalui pembentukan rangka yang ringan berbanding manusia sebelumnya. Manusia moden mempunyai otak yang sangat besar dan bervariasi tetapi saiz purata adalah kira-kira 1300 sentimeter padu.

RUJUKAN

Adi Haji, Taha, Rahman Nik Hassan Shuhaimi Nik Abd, Saidin Mohd Mokhtar, and Malaysia. Jabatan Muzium. Tamadun Prasejarah Malaysia = Prehistoric Civilization of Malaysia [in Text in English and Malay.].  Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Malaysia, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, 2011.

Hole, Frank, Yacob Shakila, and Robert F. Heizer. Arkeologi Prasejarah : Satu Pengenalan Ringkas.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990.

What does it mean to be human?

No comments:

Post a Comment